VR Sportopleidingen
Sportopleidingen behoren wellicht tot één van de meest praktijkgerichte vormen van onderwijs, aangezien het oefenen van methodieken en praktijksituaties tot de kern van de opleiding behoort. Zowel de training van topsporters als de opleiding tot sportdocent vergt niet enkel theoretische kennis, maar juist met name een uitstekende fysieke gesteldheid en constante lichamelijke uitdagingen. Het is daarom van belang om zoveel mogelijk te blijven oefenen met specifieke handelingen om zodoende prestaties te blijven verbeteren. Virtual Reality (VR) kan een bijdrage leveren aan de variatie binnen een opleiding, voornamelijk in situaties die soms het bestaan van externe factoren vereisen die niet altijd goed beschikbaar zijn.
Topsporters
Om goed te kunnen blijven presteren binnen het topsegment van de sport, dient een sporter aandacht te besteden aan
een grote hoeveelheid factoren. Voeding, levensstijl, motivatie maar vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zowel in solo situaties als binnen teamsporten kan dit soms complicaties opleveren. Denk aan de schaatser die in de zomer minder oefenruimte heeft, de basketballer die boven diens team uitstijgt en daardoor niet genoeg uitdaging meer ondervindt in het spel. Maar ook de hockeyster die juist moeite heeft met een nieuwe opstelling en oefentijd nodig heeft om aan de situatie te wennen. Of de amazone, wiens paard tijdens een wedstrijd geblesseerd is geraakt en hierdoor niet kan worden ingezet. Hoewel uithoudingsvermogen en conditie het beste getraind kunnen worden in levensechte situaties, is VR toch een waardevolle toevoeging op het reguliere trainingsschema. Zeker vanwege de mogelijkheden om adequaat in te spelen op individuele behoeften, zonder afhankelijk te zijn van beschikbare middelen en mensen. Levensechte situaties kunnen op elke denkbare manier worden gesimuleerd en deficiënties opgevangen door de mogelijkheid beter en meer te kunnen oefenen.
Opleiding tot sportdocent
Ook een student in opleiding, bijvoorbeeld aan de HALO, kan enorm veel baat hebben bij het toevoegen van VR aan het basispakket binnen de opleiding. Lesmodules kunnen zodanig worden ingericht, dat de oefening geen oefening meer is maar een levensechte situatie. Ook kan hiermee worden geoefend met sociale en coaching vaardigheden, alsof de student al aan het werk is met cliënten en sporters. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het simuleren van een compleet toernooi. Meerdere studenten kunnen in dit geval zowel individueel als in teamverband kennis en ervaring opdoen en van elkaar leren. Strategisch inzicht kan worden getraind, maar ook het omgaan met verlies en het leren van inschattingsfouten. Ook in dit geval kan aanzienlijk worden bespaard op de inzet van (hulp)middelen, daarnaast is de kans op blessures ook kleiner aangezien het een simulatie betreft. Doordat er op deze wijze nog meer ruimte is voor oefeningen, kan de student zich sneller vertrouwd maken met de praktijk en is hij of zij hoe dan ook beter voorbereid op de toekomst, waardoor het verkrijgen van een baan binnen het werkveld groter wordt.
Informeer vandaag nog vrijblijvend naar de vele opties.