Virtual Reality Makelaardij

VR in de praktijk

Hoewel de huizenmarkt gedurende de crisis een flinke klap heeft gehad, betreft het niettemin een markt die altijd in beweging blijft. Onroerend goed is altijd in trek, aangezien het om een investering gaat die te allen tijde tastbaar is en nooit geheel in waarde zal dalen. Door deze continuïteit is het tevens een markt waarin veel geïnvesteerd wordt door de overheid, denk bijvoorbeeld aan de verlaging van het belastingtarief voor de aankoop van een woning medio 2011. Ook is het zo dat huisvesting een structureel actueel onderwerp zal blijven, waar continue vraag naar is. De aan- en verkoop van onroerend goed is echter ook een zeer concurrerende business die veel investeringen vergt, zowel in tijd als in vermogen. Over het algemeen gaat er nogal wat tijd overheen, eer iemand besluit een huis aan te kopen. Het is geen simpel product dat zomaar aangeschaft wordt en dient derhalve adequaat gepresenteerd te worden. Veelal is het zo dat er nogal wat voorwerk aan voorafgaat, met name in termen van (meerdere) bezichtigingen. Dit vereist de benodigde inzet van betrokken partijen; denk aan beschikbaarheid van een makelaar, beschikbaar stellen van het pand, bereidheid van de huidige eigenaar tot het eventueel aanpassen van het pand aan bepaalde eisen et cetera. Met andere woorden; hoe fijn zou het zijn, indien dit proces vergemakkelijkt zou kunnen worden..?

Virtuele rondleidingen

vr-virtual-reality-makelaardij-huizen-bezichtigingBezichtigingen zijn tot op heden enkel mogelijk geweest door middel van het daadwerkelijk bezoeken van een pand. Virtual Reality (VR) brengt hier echter eindelijk verandering in! Waarom ook niet; nieuwbouwprojecten worden immers vaak al gepresenteerd door middel van digitale situaties. Architecten stellen een ontwerp op, dat in 3D wordt aangeboden aan geïnteresseerde partijen. Hoewel de beleving nog niet levensecht is, beoogt men hierbij een realistische situatie te schetsen zodat de klant al voor de bouw aan de spreekwoordelijke hand kan worden ‘meegenomen’ in het toekomstige pand. Waarom deze optie niet beschikbaar maken voor eindklanten? Best gek eigenlijk; op diverse media zoals Funda wordt namelijk al een scala aan informatie prijsgegeven. Het enige dat nog ontbreekt, is het werkelijk beleven van de sfeer binnen een woning. Door het integreren van reeds aangeboden media en informatie tot een virtuele rondleiding, zou men hiermee wellicht een prachtige optie kunnen ontwikkelen, die mensen in staat stelt de aangeboden panden vanuit hun luie stoel al te kunnen bezichtigen.

Van informatie naar beleving

De grote hoeveelheid aan informatie die nu al beschikbaar is, zou dus gecombineerd kunnen worden tot een ware virtuele beleving. Een verkoopmakelaar bezoekt hoe dan ook altijd het pand dat te koop zal worden aangeboden en maakt daarbij doorgaans (panorama)foto’s alsook filmpjes. Door het combineren van deze losse elementen tot een totaalpresentatie, wordt de potentiële koper in staat gesteld de woning als geheel te ‘beleven’. VR als optie is eenvoudig te integreren, plus het drukt aanzienlijk de kosten. Zowel de verkopende partij als de eindklant zijn hierdoor minder tijd kwijt doordat er niet direct een afspraak hoeft te worden ingepland. Daarnaast is het ook zo, dat een bezichtiging lang niet altijd leidt tot aankoop. Door het aanbieden van ‘digitale’ bezichtigingen wordt derhalve de verhouding tussen investering (in tijd) en opbrengst zeer positief beïnvloed, omdat hiermee een dienst wordt aangeboden die vrijwel gelijk staat aan ‘the real thing’. Uiteindelijk zal er natuurlijk wel een rondleiding plaatsvinden, maar enkel met klanten die serieus geïnteresseerd zijn.

Kortom; VR biedt een oplossing voor de makelaardij die werkelijk vooruitstrevend te noemen is. Een levensechte bezichtiging, zonder dat het u telkens tijd en geld kost. Houd onze website dus in de gaten voor nieuwe ontwikkelingen en neem vooral contact op voor het bespreken van de mogelijkheden!